Opduwer Grutte Pier

opduwer.nl



Historie

Frits woonde voor zijn huwelijk in Haaften, Helenaveen D.118 en 's-Hertogenbosch. Na zijn huwelijk was hij schipper en woonde hij met zijn vrouw aan boord. Op schip werden verschillende kinderen geboren maar toen het gezin groeide wilde zijn echtgenote aan de wal wonen. Dat werd een woning in de Kwikstraat en Frits was definitief schipper-af maar nog steeds in dienst bij het Gemeentelijk Veenbedrijf. Hij werd toen aangesteld als sleepbootschipper en als machinist op de dieseltracties om wagens met turf en dergelijke te verplaatsen. Met een sleepboot trok hij turfaken en schepen naar en van de Noordervaart. Ook deed hij de verplaatsingen van turfaken en schepen bij de fabriek.

Volledige naam: Frederik Pardoel

Roepnaam: Frits

Geboorteplaats: Druten

Geboortedatum: 22 oktober 1878[1]

Overl.plaats: Deurne

Overl.datum7 december 1959

Partner(s)Petronella Bakker (1879-1959)

Beroep(en)binnenvaartschipper, monteur, fabrieksarbeider, machinist

Deutz OMZ 122 (deze heeft ook in de opduwer gestaan)

2016

Even ophalen...

Op een mooie zomerdag besloten om samen met Levi en opa boot,de opduwer van Leeuwarden naar Thuishaven Hasselt (ov) te varen. Moet lukken binnen een dag zegt opa lachend..... Na heel wat brugjes en sluizen gezien te hebben, die gelukkig allemaal mee zaten, precies 12 uur gevaren. Heerlijk het geluid van het gestamp van de 3 cilinder lister, op nog geen half vermogen voeren we met 11km per uur richting huis, wat is Friesland toch mooi vanaf het water!

En wat vaart die lekker!

Waar beginnen..

Aangekomen in de thuishaven besloten om de tank inhoud na te kijken.

Wat hier uit kwam moest toch gasolie zijn?...We vroegen ons af of deze motor op tomatensoep liep, of bedoelde ze dit met  "rode" gasolie?

Besloten om eerst alles wat met brandstof te maken had onderhanden te nemen. tank- leidingen- brandstofpomp- verstuivers.

Brandstofpomp schoongemaakt en op de test bank gehad. Alles zag er netjes uit van binnen, weinig slijtage geconstateerd wel erg smerig en diesel bacterie aangetroffen. Nu is alles weer spik en span, tevens meteen nieuwe pakking en afdichtingen geplaatst. Deze kan weer wat jaartjes draaien. dieselserviceemmeloord

De railing die er opzat was erg verroest en veel lagen oude verf. Gelukkig samen met de koekkoek even kunnen laten stralen.

Alles 3x in de loodmenie gezet en afgelakt. Beetje bij beetje word het wel wat..

De koekoek ook weer terug geplaatst, nu nog opzoek naar mooie ligrandjes.

Omdat het buiten constant regent, lekker binnen aan het klussen. Het naambordje gaan inleggen met bladgoud.

Getweifeld om het uit te besteden, maar toch besloten om het zelf te gaan doen, op youtube staan veel filmpjes over hoe en wat te doen. Via Dullerenco.nl bladgoud en materiaal besteld, snelle levering en perfecte uitleg gekregen over welke lijm met welk bladgoud voor buitengebruik.

Zaterdag 26 -11- 2016

Nu het varen toch echt te fris begint te worden, toch besloten om de opduwer op de kant te zetten. Even afspuiten en dan gaat het klussen echt gebeuren... een grondige inspectie gedaan met de hamer, gelukkig geen slechte plekken kunnen ontdekken. nu hopen op een mooie zonnige wintertijd. Boven op het dek wat kleine gaatjes dichtlassen en beginnen met de uitlaad pijp, deze is echt slecht en geheel dicht geslipt door olie en roet. (er heeft een blauwe deutz in gestaan)


Gelukkig past Levi bij de achterste 2 flenzen..

Zaterdag-17-december 2016


De opduwer ligt al een aantal weekjes op de kant, ondertussen wat dingen kunnen doen.

Nieuw stuurhuis kunnen plaatsen, de oude was echt op.. uitgesleten as en het tandwiel miste een 3 tal tanden.

Het vlak van de boot heeft ook in jaren helaas geen fatsoenlijk onderhoud gehad, oude vetlagen en roest zijn inmiddels weer verwijderd.

Alles is nu weer netjes, schoon en roest vrij, en om het vlak ook enigzins roest vrij te houden voor de komende jaren ga ik alles in spuiten met FLUID FILM Liquid A


20-01-2017


Veranderen van Roer, 

Omdat de boot slecht stuurt, ben ik het bestaande roer gaan ombouwen naar een type "Visstaartroer" in ieder geval 1/3 voor en 2/3 achter het draaimoment van het roer zodat bij maximale uitslag het roer volledig benut word.


27-01-2017

Na lang zoeken naar de juiste verf, ben ik bij het merk Brantho Korrux gekomen. Ik had een 3 tal wensen waar de verf aan moest voldoen. 1e roestwerend, 2e 1k verf, 3e hoge weerstand tegen oliƫn en chemicaliƫn. Deze verf is in 1001 kleuren verkrijgbaar.

Op deze site is een roesttest te vinden van diverse merken. "De test is op 27 april 2010 naar buiten gegaan, op 2 Feb 2016 ligt de test 5 jaar en 10 maanden buiten. De beste tot nu toe zijn de Hammerite de Brantho Korrux en de Loodmenie" .Dit gaf voor mij de doorslag om voor Brantho Korrux 3in1 te kiezen, een test die onafhankelijk gedaan is!!

Nu de dagen wat langer worden en de temparaturen ook beter worden, eindelijk schilderen. alles kaal gemaakt en 3 x in de primer gezet. het aflakken kan beginnen...

Zaterdag 1 april:


Eindelijk is het zover, de opduwer gaat weer te water.

Alles staat in de lak, en alles is nagekeken.


14-04-2017


Na lang zoeken naar lichtrandjes, eindelijk gevonden!!!

Hassailt 2017

Sleepbootdagen 2018 Zwartsluis trekproef (410 kg. met 27 pk)

Juni 2019 tijd om de Kromhout M1 er in te gaan bouwen.


Oude Lister er uit halen en de kromhout plaatsen om te kijken of dit past.... 

De opduwer is bij de straler geweest, uit voorzorg alle klinknagels opgelast. Om stevigheid in de opduwer te behouden lasjes gemaakt naast de spanten. Onderwaterschip komt in de Jotun verf, de rest in lijnolie.

Na het stralen komen de rotte plekken naar voren....

Na de 2e straling is de 1e laag verf aangebracht.

2 lagen (Jotun) zwart aangebracht