Kromhout M1

restauratie project Kromhout M1 

Het idee om met een opduwer te mogen varen met een gloeikop motor speelde al van kleins af aan  door mijn hoofd. De bedoeling is om in de opduwer "grutte pier" een gloeikop motor te plaatsen, de zoektocht is begonnen...


In 2017 en oude Kromhout M1 gevonden, deze stond al meer dan 25 jaar stil...

Alles zit vast geroest en is zwaar bevuild met oude opgedroogte vet resten.

Na lang zoeken naar de historie van deze motor bleek dat deze motor zijn dienst heeft gedaan in een zee/viskotter, door het varen op zout/brak water heeft de motor niet goed gedaan. De koelmantel van de cilinder is doorgerot door de cilinderwand heen, hier zou een "nieuwe" cilinder voor gezocht moeten worden, gelukkig ook gevonden. Ook heeft de knalpot winterschade opgelopen door deze niet tijdig te ontdoen van het koelwater tijdens vorst en of het geheel verweideren van oude resten blubber/zand op de welbekende plekken. Lagers zijn beide geheel versleten, speling op het drijfstanglager, zuigerveren gebroken, en ga zo maar door...waar begin ik aan??


Toch besloten op deze mooie gloeikopmotor een 2e leven te gunnen, de restauratie is begonnen......



Ontvetten.

Opzoek naar ontvetter die ook hardnekkige en aangekoekte oude vet resten kan verwijderen.

Dasty geprobeerd, deze ontvet goed maar niet voldoende voor deze klus...

Opzoek naar iets wat beter werkt... uiteindelijk het middel gevonden! ovenreiniger !!


Inspuiten en 48 uur laten staan, daarna het heet water afspoelen en brandschoon.




Lagers.

De babbit lagers zijn compleet vergaan, beide lagers hebben te weinig olie gekregen en of, zijn te warm geworden.

Nieuwe lagers gieten is de enige oplossing.


Ook de krukas opnieuw geslepen en beide lagers zijn weer als nieuw.

Schilderen.

Opzoek naar de orginele kleur van kromhout, nou, daar zijn de mening meningen over verdeeld ben ik inmiddels achter gekomen.


Op internet kleuren voorbij zien komen van wit tot groen, blauw en menie rood.... uiteindelijk besloten op mijn eigen kleur te mengen naar persoonlijke wens.

Smeertoestel

BRON: WIM STUUT

"nieuwe" Cilinder

Uit de documentatie is gebleken dat deze "nieuwe" cilinder rond 1922/23 is geproduceerd. Deze heeft aan de uitlaadzijde 2 tapgaten zitten waar van oorsprong de snelverhitter was gemonteerd. Van oorsprong heeft op deze cilinder een "platte" kop gezeten. (20 pk.)

Vrijdag 27 december 2018 is het zo ver.. de 1e start! na 2 pogingen weer draaien als een zonnetje!

Tijd om deze Kromhout M1 in de opduwer te plaatsen.